Compania americană are parte de un început de săptămână destul de dificil în Europa. În condițiile în care luni vor debuta audierile preliminare în procesul intentat companiei Facebook, la Viena, de 25.000 de internauți, rețeaua de socializare va trebui să se apere și în fața unor acuzații formulate pe baza unei descoperiri făcute recent de cercetătorii de la Universitatea Catolică Louvain din Belgia.
Comandat de Comisia pentru protejarea vieții private, studiul belgian a analizat comportamentul „cookies”-urilor pe Facebook. Un „cookie” este un mic fișier înregistrat pe computerul utilizatorului care păstrează în memorie activitatea online a acestuia, alături de preferințele sale de pe diverse site-uri, cu scopul de a facilita navigarea online.
Potrivit cercetătorilor belgieni, cookies-urile de pe Facebook îi urmăresc pe utilizatori peste tot pe internet, inclusiv atunci când ei nu sunt conectați pe rețeaua de socializare. Chiar și atunci când contul de
Facebook este dezactivat, cookies-urile continuă să urmărească activitatea utilizatorului respectiv. Obiectivul companiei americane constă în creșterea numărului de informații pe care le deține despre utilizatori, cu
scopul de a le propune apoi o publicitate personalizată.
În teorie, este posibilă debarasarea de aceste cookies. Site-ul Your Online Choices, o inițiativă a unui consorțiu european care grupează diverși actori din publicitatea online (inclusiv Facebook), permite controlarea cookies-urilor și dezactivarea tuturor acelora care nu sunt dorite de utilizatori.
Cu toate acestea, potrivit experților, Facebook a plasat un cookie și pe acest site. Este vorba de cel mai „rezistent” dintre ele, deoarece poate să urmărească activitatea utilizatorilor timp de doi ani, chiar dacă aceștia nu au utilizat niciodată rețeaua Facebook. Rezultatul este ironic: internauții care vizitează acest site pentru a se elibera de zecile de cookies stocați pe computerele lor pleacă de pe site cu un cookie care îi
va urmări timp de încă doi ani.
Acel cookie îi vizează în special pe utilizatorii europeni, întrucât specialiștii în domeniu nu au reușit deoacamdată să depisteze un fișier similar pe versiunile nord-americane – canadiană și americană – ale
site-ului citat.
Aceste practici, ca și alte elemente ale politicii Facebook în ceea ce privește datele personale ale utilizatorilor, sunt contrare dreptului european, afirmă cercetătorii belgieni. Facebook s-a apărat și, într-un comunicat oficial, a răspuns punctual acuzațiilor formulate împotriva sa de cercetătorii belgieni.
Compania americană le-a dat dreptate într-un singur aspect: „Cercetătorii au descoperit într-adevăr un «bug» (eroare informatică, n.r.) care ar putea să trimită cookies anumitor persoane atunci când ele nu se află pe Facebook. Nu a fost intenția noastră. Suntem pe cale să remediem această problemă”. În schimb, Facebook a preferat să nu facă nicio declarație referitoare la prezența unui cookie pe versiunea europeană a site-ului Your Online Choices.
Facebook este cea mai mare rețea de socializare din lume, având 1,35 miliarde de utilizatori activi în fiecare lună, fapt care înseamnă că aproape jumătate din populația conectată la internet la nivel mondial folosește această platformă măcar o dată pe lună, după cum relata la sfârșitul lunii octombrie 2014 publicația The Wall Street Journal.